Mondhygiëne - Tandartspraktijk DentalDynamic Leeuwarden

Mondhygiëne

Voorkomen is beter dan genezen

Over monhygiëne

Een goede mondgezondheid begint bij uzelf. Door goed en regelmatig tanden te poetsen, onderhoudt u uw gebit en beperkt u de kans op tandplak (ophoping van bacteriën) dat verkalkt tot tandsteen en uiteindelijk aan de basis staat van tandvleesontstekingen en gaatjes.

Mondhygiënist

Voor een gezonde mond is het van belang om periodiek op controle te komen. Daar waar de tandarts de diagnose stelt met betrekking tot de staat van uw gebit, zal de mondhygiënist of (paro)preventie-assistent uw gebit grondig reinigen en u van extra kennis voorzien voor het gezond houden van uw gebit. Zij zijn gericht op het voorkomen en behandelen van tandvleesontstekingen en helpen u graag verder.

Mondgezondheid is goed voor uw algemene gezondheid

Wist u dat periodiek op controle langskomen niet alleen van belang is voor uw algemene mondgezondheid, maar ook voor uw algemene gezondheid?

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen uw mondgezondheid en uw algemene gezondheid. Wanneer u bijvoorbeeld een tandvleesontsteking (gingivitis) heeft, kunnen deze ziekmakende bacteriën via uw mond in uw longen en bloedbaan terecht komen en hart- en vaatziekten veroorzaken. Daarnaast kan een tandvleesontsteking bij een zwangere vrouw een vroeggeboorte veroorzaken. Het belang van een goede mondgezondheid wordt vaak onderschat waardoor er onnodige gezondheidsrisico’s worden genomen.

Omgekeerd kan uit een bezoek aan de tandarts ook blijken dat u aandoeningen heeft, in de mond zijn aandoeningen vaak als eerst zichtbaar. Een droge mond kan bijvoorbeeld duiden op suikerziekte, blaasjes kunnen wijzen op bijwerkingen van geneesmiddelen.

Naast een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en vruchtbaarheidsproblemen (vroeggeboorte), kan een slechte mondgezondheid resulteren in een verhoogde kans op:

• Longontsteking

• Aderverkalking

• Hersenaandoeningen zoals dementie en alzheimer

• Complicaties bij diabetes

Tips voor goede mondhygiëne

Met welke materialen kan ik mijn gebit het beste onderhouden?

Ieder gebit is anders, ieders voedingspatroon of leefwijze is anders. Voor een goed advies is een individuele instructie van belang. Dit wordt gedaan door onze mondhygiënistes/(paro)preventieassistentes op basis van een afspraak.

Zelf in de hand

U heeft uw mondgezondheid zelf in de hand – u bent hier zelf verantwoordelijk voor. Belangrijk voor een goede mondgezondheid zijn de onderstaande punten:

Mondhygiëne

Door uw gebit goed te reinigen voorkomt u tandvleesontstekingen en gaatjes. Op deze manier houdt u uw tanden en kiezen gezond.

Voedingspatroon

Eet en drink niet meer dan zeven aparte momenten op een dag. Hierdoor beperkt u het aantal zuuraanvallen op uw gebit.

Periodieke controle

Ga periodiek langs voor controle bij uw tandarts of mondhygiënist om vroegtijdige aandoeningen in de kiem te smoren en de laatste kennis omtrent goede mondhygiëne te vergaren.

Voordelen van mondhygiëne

Veelgestelde vragen

• Slechte weerstand

De kosten van deze behandeling

Hieronder staan de kosten die kunnen worden gerekend bij een behandeling. De kosten geven een indicatie wat bepaalde elementen van de behandeling kosten echter, hangt het af van de precieze behandeling, op maat per patiënt, wat de totale kosten zullen inhouden. Uw behandelend tandarts/mondhygiënist stelt u op de hoogte van de kosten van de behandeling.

1/5

"Ons doel is het bieden van kwalitatief goede mondzorg in een gemoedelijke sfeer, waarbij u als klant centraal staat."

Wave 4.png

Heeft u een vraag?

Wij staan klaar om uw vragen te beantwoorden!

Wij zijn bereikbaar via telefoon, e-mail, sociale media en het contactformulier.

We streven ernaar om zo snel mogelijk te reageren.

Telefoonnumer - DentalDynamic Leeuwarden

Bel ons