wortelkanaal 2.png

Wortelkanaal

behandeling

Unieke samenwerking met Endo-Leeuwarden!

Over een wortelkanaalbehandeling

Wanneer uw tand of kies ontstoken is, dient er vaak een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd te worden om de desbetreffende tand of kies te redden van extractie (trekken).

In iedere tand of kies bevind(en) zich één of meerder wortelkanalen met ‘pulpa’ (weefsel dat uit zenuwen en bloedvaten bestaat). Deze ‘pulpa’ kan ontstoken raken door bijvoorbeeld een val, tandbederf of een lekkende vulling. Als u merkt dat uw tanden extra gevoelig zijn bij warme en koude dranken, u heeft een gezwollen wang of u heeft hevige kiespijn, dan kan dit erop wijzen dat er een ontsteking aanwezig is. Zelfs als u (nog) geen klachten heeft kan via een controlefoto nagegaan worden of er een ontsteking aanwezig is.

De behandeling

Voorafgaande de behandeling worden foto’s gemaakt om precies in kaart te brengen hoe de wortels lopen, en krijgt u een verdoving. Om ervoor te zorgen dat de behandelend endodontoloog een schoon werkgebied heeft wordt er een cofferdam (rubberen lapje) om de desbetreffende tand/kies geplaatst.

Vervolgens wordt er een gaatje geboord in de tand/kies en wordt het ontstoken weefsel en de zenuw met vijltjes uit het wortelkanaal gehaald. Hierna wordt het kanaal met desinfecterend middel schoongespoeld en opgevuld met rubberen stifjes. Tot slot wordt de tand/kies afgesloten met een vulling.

De risico's

De volgende complicaties kunnen optreden tijdens een wortelkanaalbehandeling:

• Het achterblijven van een vijltje in de wortelpunt

• Het vijltje volgt de vorm van het wortelkanaal niet, en perforeert de wortel

• Een deel van de kies/tand kan afbreken

• Soms zijn de kanalen niet te vinden

Behandeling bij Endo-Leeuwarden

DentalDynamic heeft een unieke samenwerking met Endo-Leeuwarden, welke zich bevindt op dezelfde etage als DentalDynamic, waardoor u niet door een tandarts wordt behandeld maar door een endodontoloog. Een endodontoloog is een tandarts die 3 jaar heeft doorgestudeerd specifiek op het vlak van wortelkanaalbehandelingen en wordt erkend door de NVvE (Nederlandse Vereniging voor Endodontologie). Dit kan gezien worden als een waarborg van kwaliteit, kunde en expertise. Endo-Leeuwarden is een verwijspraktijk die door de unieke samenwerking met DentalDynamic plekken vrijhoudt voor alleen DentalDynamic patiënten. Als u bij een andere tandartspraktijk doorverwezen wordt naar de endodondoloog kan het zomaar zijn dat hier een lange wachttijd op rust (denk aan weken tot maanden), als u patiënt bent bij DentalDynamic dan kan u vaak al dezelfde week worden behandeld. Wanneer u behandeld dient te worden voor een wortelkanaalbehandeling, bent als patiënt bij DentalDynamic dus op het juiste adres.

*In geval van spoed kan elke tandarts bij DentalDynamic een endo-start uitvoeren welke door de endodontoloog wordt afgemaakt.

Voordelen van de behandeling

Redding van uw gebit

Wanneer de tand of kies ontstoken raakt, herstelt dit niet vanzelf. De wortelkanaalbehandeling is erop gericht om de tand of kies te redden van extractie. Een extractie lijkt in het begin goedkoop vergeleken met een wortelkanaalbehandeling, maar besef dat wanneer u een tand of kies verliest, dit ertoe kan leiden dat uw tanden verschuiven, waardoor het vermogen om te kauwen verminderd wordt. Ook is uw glimlach niet meer wat het is geweest.

Kostenbesparend

Om de kauwfunctie, scheve tanden, verval van uw gezicht te herstellen middels andere behandelingen (implantaat, kroon- en/of brugwerk) kost dit aanzienlijk meer dan op tijd ingrijpen met een wortelkanaalbehandeling.

De kosten van deze behandeling

Hieronder staan de kosten die kunnen worden gerekend bij een behandeling. De kosten geven een indicatie wat bepaalde elementen van de behandeling kosten echter, hangt het af van de precieze behandeling, op maat per patiënt, wat de totale kosten zullen inhouden. Uw behandelend tandarts/mondhygiënist stelt u op de hoogte van de kosten van de behandeling.

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt de behandeling?

Dit is afhankelijk van de complexiteit en de hoeveelheid wortelkanalen. Vaak varieert een behandeling van 30 minuten tot 2,5 uur. Mocht het nodig zijn dan kan de behandeling in meerdere afspraken worden gerealiseerd.

Doet de behandeling pijn?

De behandeling vindt plaats onder plaatselijk verdoving. De behandeling zelf is dus pijnvrij echter kan het zijn dat u napijn ervaart. Dit kan zo’n 3 a 4 dagen aanhouden en is goed te onderdrukken met een paracetamol. Heeft u vooraf de behandeling veel pijn? Dan is het vaak zo dat de kans op napijn groter is.

Neem contact op wanneer er een zwelling optreedt of ernstige pijn. Dit komt in uitzonderingsgevallen voor.

Waarom worden er zoveel röntgenfoto’s gemaakt?

Op 3 momenten worden röntgenfoto’s gemaakt, namelijk voorafgaand, gedurende en na de behandeling. De reden dat er 3 röntgenfoto’s gemaakt worden is omdat er op deze manier veel controle is op de behandeling en kan de genezing gemonitord worden.

Verkleurt de tand/kies die behandeld wordt?

In de meeste gevallen verkleurt de tand/kies niet, mocht dit toch voorkomen dan kan de tandarts dit vaak verhelpen. Vraag uw tandarts naar de mogelijkheden.

Expertisegebied

1/5

"Ons doel is het bieden van kwalitatief goede mondzorg in een gemoedelijke sfeer, waarbij u als klant centraal staat."

Wave 4.png

Heeft u een vraag?

Wij staan klaar om uw vragen te beantwoorden!

Wij zijn bereikbaar via telefoon, e-mail, sociale media en het contactformulier.

We streven ernaar om zo snel mogelijk te reageren.

Telefoonnumer - DentalDynamic Leeuwarden

Bel ons

Sociale Media - Tandartspraktijk DentalDynamic Leeuwarden

Sociale Media

Facebook - Dental Dynamic Leeuwarden.png
Instagram - DentalDynamic.png
LinkedIn - DentalDynamic.png
E-Mail - Tandartspraktijk DentalDynamic Leeuwarden

Donderdag in de oneven weken tot 21:00

Maandag

Dinsdag

Woensdag

Donderdag

Vrijdag

Zaterdag

Zondag

Gesloten

Adres & route

Onze partners

© Copyright DentalDynamic. Alle rechten voorbehouden.